کارآفرینی فرهنگی
کارآفرینی فرهنگی :فرآیند ایده پردازی و شناخت فرصت ها و راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی است که روندها و فرآیندهای تولید و عرضه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری را مدیریت می نماید. نتایج حاصل از کارآفرینی فرهنگی احیای ارزش های فرهنگی موجود و دلخواه است
قرن بيستم به عنوان قرن کارآفرینی نام گذاری شد و اقدامات فراوانی در جهان برای توسعۀ کارآفرینی انجام گرفت . کارآفرینی به عنوان موتور محرک اقتصاد و پیشرفت جامعه در نظر گرفته شده است. در ایران نیز این فعالیت ها در وزارت خانه های مختلفی پیگیری شده از جمله وزارت علوم در دهۀ گذشته با تشکیل دبیرخانۀ “کاراد” مامور گسترش کارآفرینی در بین دانشگاه های کل کشور شد.
مدل غالب در کارآفرینی، که در مفاهیم و روش های اجرایی و تصمیم گیری نیز به روشنی مشخص است، مدل کارآفرینی صنعتی است. اما از آن جایی که بخش فرهنگ و هنر ملازمات و ویژگی های متفاوتی دارد، نمی توان مدل کارآفرینی صنعتی را به فعالیت های مرتبط در این حوزه تعمیم داد. این موضوع تجربه های جهانی نیز به همراه داشته است در اواخر قرن بیستم مدل های دیگری از کارآفرینی به وجود آمدند که از آن بین می توان به کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی فرهنگی اشاره نمود. سیاستگزاران فرهنگی نیز با به کارگیری شیوه ها ی کارآفرینی در حوزۀ فرهنگ، رسیدگی به وضعیت اقتصادی فرهنگ و هنر و چگونگی به گشت آن را دنبال نمودند که آثار آن را می توان در اسناد بالا دستی کشور به روشنی دید.
نقش تعاملی اقتصاد و کارآفرینی در بخش فرهنگی صرفاً منحصر به افزایش درآمد سرانه و انباشت سرمایه در بخش هنر نمی باشد بلکه می تواند آغازگاه تغییرات ساختاری عمده در فعالیتهای اقتصادی کشور باشد.
سید حمزه خرم نسب
ابادان / اخبار ابادان / استان خوزستان