مهارت هایی برای بهتر شدن کارافرینان
شرکت ها و سازمانی هایی وجود دارند که بخاطر پیشرو بودن در بازار کسب و کار و خدمات و محصولاتی که ارائه می دهند، به شهرتی جهانی دست یافته اند؛ بسیاری از ما با شنیدن نام هریک از آن ها، به کارآفرینی می اندیشیم که بنیانگذار چنین سازمانی بوده است، و ممکن است
این سوال برایمان ایجاد شود که تفاوت کارآفرین شرکتی همچون آمازون و گوگل با کارآفرینان دیگری که هر ساله شکست می خورند چیست، با توجه به این واقعیت تلخ که تعداد کسب و کارهای شکست خورده به هیچ عنوان کم نمی باشند.
کارآفرینان موفق افرادی هستند که همواره دست به ساختن و ایجاد کردن میزنند، این افراد الزاماً با این توانایی به دنیا نیامده اند و از ابتدا رهبرانی تاثیر گذار نبوده اند. با این حال، به سختی کار کرده اند و شش مهارت حیاتی زیر را بدست آورده اند.
پیدا کردن شکاف ها
استیو الس، بنیانگذار فست فود چیپوتل، تغییر آنچنان بزرگی در دنیای رستوران های فست فود بوجود آورده است که گفته می شود، مسیر جدیدی در برابر این صنعت گشوده شده است. هدف او این بود که رستوران فست فودی ایجاد نماید که نقطه مقابل فست فود های حال حاضر باشد و این کار را از طریق استفاده از مواد اولیه بسیار با کیفیت و سالم انجام داد، یعنی غذایی سریع اما با ارزش غذایی بالا. علاوه براین، او ایده های کوچک بسیار دیگری هم از ابتدای راه اندازی کسب و کار خود ارائه داد و به موفقیت های بسیاری دست یافت. مساله مهم این است که شاید در ابتدا چنین تغییری عادی بنظر برسد، اما این تغییر در شرایطی ایجاد شد که بقیه افرادی که در این صنعت کار می کردند تا به حال به آن فکر نکرده بودند و گامی عملی در این جهت برنداشته بودند؛ بنابراین، توانایی دیدن فرصت ها و نیازهای مرتفع نشده زمانی که بقیه متوجه آنها نمی شوند، و پیدا کردن راه های جدید برای برطرف نمودن آنها، همان چیزی است که یک کارآفرین را از دیگران متمایز می نماید
حرکت رو به جلو
در یک مسابقه اتوموبیل رانی، همه رانندگان مستقیم به مسیر خود و خطی که در آن در حال حرکت هستند نگاه می نمایند، در صورتی که بدنبال فرصتی میگردند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. کارآفرینان موفق هم بیشتر به آینده نگاه می کنند و مشکلاتی که در مسیر وجود دارد و یا جایگاه رقبا آنها را نگران نمی کند و از مسیر مستقیم منحرف نمی کند. به عنوان مثال، حمید یولاکای، بنیانگذار شرکت ماست چوبانی، توانست در عرض ۵ سال، درآمد شرکت خود را از صفر به یک میلیارد دلار در سال برساند، او این کار را با نگاه به آینده و تصمیم گیری بر اساس آن انجام داد. در حال حاضر این شرکت بیش از نیمی از مصرف ماست آمریکا را تولید می نماید.
حرکت در چرخه تصمیم گیری
در طول جنگ با کشور کره، یک خلبان نیروی هوایی آمریکا، چرخه ای برای تصمیم گیری سریع در محیط های مدام در حال تغییر ایجاد نمودکه شامل مشاهده (Observe)، جهت گیری (Orient)، تصمیم (Decide) و عمل (Act)، می شد. این چرخه برای هر کارآفرین به این معنی است که باید بصورت پیوسته مفروضات خود را بروزنموده و سریعاً از یک تصمیم و یا اقدام به بعدی حرکت نماید دیوید ساکس، اولین مدیر اجرایی شرکت پیپل (PayPal)، مسئله مهمی را در مورد شرکت خود بازگو می نمایدو آن این است که، تیم آنها همیشه مراقب تغییرات جدیدی که شرکت های رقیب انجام می دادند بود و آنها نیز به سرعت آن را اجرا می نمودند. برای مثال، وقتی که شرکت رقیب به هر فرد بابت معرفی یک مشتری جدید جایزه نقدی می داد، آنها هم به سرعت همین کار را در سازمان خود انجام می دادند، پیاده سازی این تغییر کمتر از یک هفته زمان می برد.
شکست های عاقلانه
کارآفرینان بزرگ بسیاری در دنیا وجو ددارند که همه آنها را تحسین می نمایند، اما وجه مشترک همه آنها در این است که روزی شکست خورده اند. تمام این افراد در مورد شکست حرف می زنند. با این حال، کارآفرینان موفق می دانند که کلید پیشگیری از اشتباهات فاجعه آمیز، مرتکب شدن تعدادی از خطاهای کوچک است. این افراد ایده های جدید را در محیط های کم خطر تری به محک آزمایش می گذارند، به عنوان یک راه نسبتاً ارزان برای رسیدن به نتیجه قطعی در مورد کاربردی بودن یا نبودن یک ایده. چراکه بعضی از ایده ها در سطح مفهومی خوب به نظر میرسند اما در عمل نتایج مطلوب مورد انتظار را به بار نمی آورند. بنابراین، با این روش می توان زیرکانه تر عمل نمود.
ذهن شبکه ای
موفقیت کارآفرینان شامل حل مسائل چند لایه ای با استفاده از کمک فکری گروهی از افراد است. هر ایده ای با این روش پخته و پرورده می شود و به رشد یک کسب و کار کمک می کند.
حفظ ارتباطات
پاسخ به یک ایمیل ارسال رزومه، دادن فرصت به همکاران و تحلیل پروژه دیگران، همه نکاتی هستند که در ایجاد روابط مثبت با افراد تاثیر گذارند. در مقابل، این فرصت را در اختیار یک کارآفرین قرار می دهد که در مواقع نیاز روی کمک این افراد به عنوان یک مزیت رقابتی حساب کند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که، امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی های جدید ارتباطی، انتقال اطلاعات سرعت بسیار زیادی پیدا نموده است، بویژه از طریق شبکه های اجتماعی، بنابراین وجهه هر سازمان بسیار بیش از پیش قابل مشاهده است و همین امر باعث می شود که نیاز به ارتباطات بهتر و بیشتر دوچندان شود.
ویژگی های عنوان شده در این مقاله، حاصل بررسی مصاحبه با تعداد زیادی از کارآفرینان برتر دنیا، در رابطه با تجارب و کسب و کارشان، و همچنین مقالات بسیاری در زمینه کارآفرینی است که به تازگی در کتابی تحت عنوان ” شش مهارت اصلی کارآفرینان استثنایی” توسط امی ویلکینسون ،به چاپ رسیده است.