مدیریت بازرگانی چیست -۱
مدیریت بازرگانی که سرآغاز آن کشور فرانسه میباشد ، از دانشگاه ESCP Europe آغاز شده است و در مورد چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه از امکانات موجود به بحث میپردازد.
میتوان گفت که هدف از این رشته آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راهحلهای مختلف در مورد هر مسأله ، تصمیم گیری و اجرای تصمیمات میباشد .
شرکتهای بزرگ همواره درسالهای اخیر هزینههای سنگینی را برای این مقوله در نظر گرفته و بازخورد مناسبی از آن دریافت کرده اند. بازاریابی خود به شاخههای متعددی تقسیم میشود و دانشگاهها سعی در پرورش متخصصین در شاخههای مختلف این علم نمودهاند. بازاریابی را میتوان به شاخههای متعددی تقسیم نمود که مهمترین آنها بازاریابی داخلی و بازاریابی بین اللمللی است.
گرایشهای مختلف : این رشته دارای گرایش های مختلفی است که عبارت است از : بازاریابی ، سیاستگذاری ، بازاریابی بینالمللی ، بازرگانی بینالملل ، تحول سازمانی ، مالی، بیمه و ….
واحدهای درسی در دانشگاه : جمع تعداد واحدهای درسی این رشته ۳۲ واحد میباشد که چهار واحد از آن مربوط به پایاننامه است. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی است و دانشجو باید ۱۴ درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درسهای این رشته چهار واحد درس مدیریت پیشرفته، چهار واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار است.
آینده شغلی : فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار و تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایشهای مدیریت با توجه به نبود رشتهای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کارجدید دارند.