عوامل موفقیت یا شکست محصولات تازه
در دنیای امروزه بسیاری از محصولات جدید شکست می خورند وهزینه های زیادی برای شرکت ها بوجود می آورند.
مهمترین عوامل شکست محصولات جدید
۱- عوامل مربوط به مراحل توسعه محصول جدید
تازه نبودن ایده اولیه
– مرتبط نبودن ایده اولیه با نوع فعالیت ویا محصولات شرکت
– متفاوت بودن نمونه اولیه با تولیدات نهائی
– کم توجهی به بعضی از اصلاحات وتغییرات پیش از ورود به بازار
– بازاریابی ضعیف یا نادرست
۲- عوامل مدیریتی درون سازمانی
عدم حمایت و پشتیبانی لازم وکافی توسط مدیریت شرکت
مشکل مربوط به محدود بودن بودجه ویا عدم تأمین به موقع آن
نادیده گرفتن شرایط وآمادگی نداشتن شرکت برای معرفی محصول جدید
بی توجهی به تکنیک ها،ابزارها وشیوه های نوین بازاریابی، بازارشناسی
هیجان زدگی ،عجله وشتاب برای ورود به بازار وزمان بندی نادرست و نامناسب
تبلیغات ضعیف یا محدود
۳- عوامل محیطی
تغییر وتحولات مربوط به شرایط بازار وصنعت
تصمیم گیری ها ویا قوانین ومقررات دولتی
شرایط اقتصادی جامعه
تغییر رفتارها ومعیارهای خرید
بسیاری از علل وعوامل شکست محصولات جدید ناشی از بی توجهی وغفلت شرکت ها به عوامل وموارد ساده هستند.
محصول جدید پاسخگوئی به روحیه تنوع طلبی وتازه پسندی مشتریان ومصرف کنندگان است.
در بازارهای رقابتی امروز طول عمر محصولات جدید کوتاه تر از گذشته شده است.
محصول جدید نقش مهمی در بازارداری وحفظ مشتریان دارد.
شکست محصولات جدید دو نوع است، شکست مطلق که باعث زیان مالی می شود وشکست نسبی که به معنای عدم دستیابی به سود دلخواه است.
محصول جدید یک ضرورت برای ماندگاری در صحنه رقابت و پایداری در کسب وکارو بازار است زیرا باعث حفظ مشتریان فعلی ،جذب مشتریان رقبا، یافتن مشتریان جدید ونیز افزایش سهم بازار، درآمد، سودو قوه رقابتی شرکت می شود.