تعدادی از اثر گذارترین کمپینهای تبلیغاتی سال ۲۰۱۶
کمپینهای تبلیغاتی همواره سعی در جلب توجه ما دارند، اما چون عموم مردم با انبوهی از انواع تبلیغات در طی روز بمباران میشوند، بهنوعی این تبلیغات بیاثر است. بنابراین چارهای نیست که شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی بهمنظور جلبتوجه بیشتر به استفاده از خلاقیت، طنز، جلوههای اینتراکتیو غیرمنتظره یا حتی ابهام در تبلیغات خود روی آورند.
از انواع تبلیغات خلاقانه در ایستگاههای اتوبوس که منجر به لذتبخش شدن انتظار شده گرفته تا تبلیغات چاپی در مجلات که منجر به توقف بیشتر خوانند بر روی یک صفحه خاص میشود، بسیاری از تبلیغات در اطراف ما همچنان موجب شوکه شدن و به فکر فرو رفتن بیشتر و بیشتر ما میگردد.
در سال ۲۰۱۵ که تقریباً به پایان آن نزدیک میشویم، تبلیغات خلاقانه بسیاری در سطح کشورهای مختلف مورد استفاده قرارگرفته، که کم و بیش گاهی اقدام به معرفی برخی از آنها در این سایت نموده ایم و البته در این مطلب هم میخواهیم به معرفی سه نمونه از این موارد اشاره کنیم که پا را از عناصر طبیعی و عادی تبلیغات چریکی فراتر گذاشته و واقعاً منجر به جلب و توجه بیننده شدهاند.
? کمپین تبلیغاتی ۲۸ Too Many:
یکی از موفقترین و به یادماندنی ترین این کمپینها، کمپینی به نام ۲۸ Too Many است که در تلاش برای ایجاد آگاهی نسبت به ختنه زنان در کشورها مختلف تشکیل میشود. این کمپین در تلاش است تا این حقیقت را به مخاطبین انتقال میدهد که ختنه زنان تنها چیزی نیست که در کشورها آفریقایی یا خاورمیانه در جریان باشد، بلکه زنان در همین کشورهای اروپایی نیز در خطر زیادی هستند. این کمپین بسیار ساده و مؤثر بود و در آن پرچم برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از قبیل انگلیس، آلمان، سوئد، ایتالیا و سوئیس در حالی مورد استفاده قرارگرفته بود که طرح آنها بر روی سطحی از چرم خشن و خشک نقش بسته بود و در میانه آنها گویی آثاری از بخیه و باقیمانده خون خشک شده قرار داشت. تأثیر آن بهگونهای بود که انگار ظاهر هر پرچم به شکل یک فرد قربانی ناقص سازی جنسی زنانه درآمده است.
? بیلبورد اینتراکتیو کمک به زنان با عنوان به من نگاه کنید :
این کمپین تبلیغاتی دیجیتال که توسط فدراسیون کمک به زنان انگلستان راهاندازی شده است در نگاه اول بسیار ساده به نظر میرسد. در ابتدا شما در تصویر زنی را میبینید که بر روی صورت خود کبودیهای زیادی دارد و بهطور مشخص قربانی یک سوءاستفاده است و در آن عبارتی تأکیدی و با اصرار زیاد درج شده است که میگوید: “به من نگاه کنید!” و در قسمت چپ صورت وی نمایش داده شده است و سپس عبارت “ما میتوانیم این را متوقف کنیم!” در سمت راست صورت وی نشان داده شده است. با این وجود این بیلبورد آغاز استفاده از فنآوری تشخیص چهره در تبلیغات بود که به بررسی افراد و جمعیتی میپرداخت که به وی نگاه میکردند. زمانی که نگاه مردم بر روی این بیلبورد ثابت میماند، کبودی و زخمهای روی صورت این زن رفتهرفته شروع به بهبود میکرد. این کمپین اینتراکتیو در متوقف کردن و جلب توجه مردم به آن موفقیت بسیار زیادی کسب کرد.
? کمپین نجات کودکان از بنیاد اَبرینک (Abrinq Foundation):
یکی از برجستهترین و قابلتوجهترین کمپینهای چاپی که تاکنون دیدهایم کمپین نجات کودکان از بنیاد اَبرینک است که در ابتدا چیزی شبیه به خیلی از تبلیغات صنعت مد و فشن به نظر میرسد که در حال معرفی لباسهای مد روز از سالنهای مد است. با این وجود، هر لباسی که در این تبلیغات نشان داده شده است دارای طرح راهراه است که در بین این خطوط صورت غمگین پسربچهای قرار دارد که انگار از پشت میلههای زندان در حال نگاه کردن به بینندگان تبلیغ است. تأثیر بصری این تبلیغ فوقالعاده است و جمله کوتاهی هم در حاشیه پایین تبلیغ درج شده که میگوید: “هیچ لباسی نباید به قیمت دوران کودکی یک کودک تمام شود.”
این کمپین تبلیغاتی به واقع بیانگر مسئله محدود شدن کودکان کار و چگونگی تشدید شدن این مسئله با رفتار مصرف گرایانه ما است. این تبلیغ تضمین میکند که حقیقت آزار دهندهای که همه میدانند در پشت صنعت مد پنهان شده است دور از دید و ذهن عموم نیست و نباید باشد. به نظر بسیاری از فعالان عرصه تبلیغات این یکی از کمپین فوقالعاده تأثیرگذار در سال گذاشته بود است.