بازاریابی در شرایط بحران
بازاریابی در شرایط بحران مدیریت ویژه ای می طلبد وبازاریا بان خاصی توانا ئی آن را دارند زیرا اهداف، اجزا، منابع، محیط ومدیریت در نظام بازار وبازاریابی کاملاً دگرگون شده اند ودیگر نمی توان با رویکرد ،راهبرد،الگو وابزار رفتار بازاریابی در شرایط عادی انتظار موفقیت داشت.
واکنش ها در شرایط بحران:
مهمترین اتفاقات وواکنش ها در شرایط بحران شامل موارد زیر است :
حساس شدن به مخارج هزینه ها ومراقبت در داد وستد
تردید، نگرانی،ابهام در ا نواع برنامه ها،پروژه ها واقدامات بازار
تغییر رفتارها ومعیارهای ذینفعان در بازار
جابه جائی قدرت، موقعیت ،مزیت ها ومنفعت ها
کاهش فروش،درآمد،سود وسهم بازار
گرایش خریداران به خرید اقلام ضروری وکنارگذاردن اقلام لوکس وغیرضروری
فروپاشی اعتماد ،اطمینان وارزشها در بازارو دادوستدها
گرایش به شناسه های ایرانی وداخلی به جای شناسه های خارجی وبیگانه
گرایش به قیمت های ارزان ویا شرایط خرید قسطی،تسهیلاتی و انگیزشی
خرید از کانالهای توزیع ارزان، عمده فروشی مطمئن ومعتبر وجدید
کاهش شدید تبلیغات وامور ترویجی بازاریابی
استفاده از خریداران راضی وخشنود بعنوان گروههای مرجع
یادگیری وبکارگیری مهارتها وتکنیکهای بازاریابی وفروش در شرایط بحران
حضور در کانالهای توزیع مورد توجه وعلاقه مردم ومخاطبان هدف
همکاری با واسطه های جدید،فعال ،آماده وعلاقمند
توجه ویژه به « تبلیغ وتوزیع » مناسب جهت تقویت وحفظ ارتباط با مشتریان
توجه بیشتر به مشتریان همیشگی ،وفادار وکلیدی
تنظیم واجرای « استراتژی گذار» برای برخورد آگاهانه ودرست با بحران
الگوشناسی واستفاده از تجربیات ونظرات کارشناسان ومشاوران وگروههای حرفه ای
استفاده از تکنولوژی های نوین برای بازاریابی الکترونیک وغیرسنتی
مزیت یابی ومزیت سازی های جدید با توجه به شرایط رقابت
تغییر وجابه جائی در حرفه وکسب وکارها ونوع بازارها، محصولات وشناسه ها (برندها
در شرایط بحران چه باید کرد؟
مهمترین اقداماتی که بازاریابان حرفه ای برای مهار وبرون رفت از بحران می توانند انجام دهند عبارتند از:
خارج شدن از بازارهای ضعیف وبی نتیجه
تمرکز در بازارهائی که شناسه (برند) شرکت قوی است و خریداران واقعی وجود دارند
توجه به بازارهای فعال، نوظهور وناپیدا
همکاری، مشارکت وادغام های مناسب
یافتن بعضی از بازارهای خارجی مفید وموثر
داشتن استراتژی های بازاریابی چندگانه وموازی برای پاسخگوئی به فرصت های درآمدزا
کاهش یا کنارگذاری محصولات ضعیف ،لوکس یا گران
محدود نمودن تعداد محصولات جدید
تمرکز بر محصولات ساده وارزان
افزایش خدمات گوناگون ،جا نبی ،گارا نتی وضما نت ها
خودداری از کاهش چندگانه قیمت ها
مدیریت مخارج ومنابع وجلوگیری از ا تلاف ها،ضایعات وهدر دادن منابع گوناگون
خودداری از هرگونه کاهش کیفیت
ارائه ارزش های جدید و اضافی به مشتریان به جای کاهش قیمت با کیفیت
حضور مناسب وگزینشی در فعالیت های تبلیغات وترویجی برای تقویت شناسه وحفظ جایگاه در بازار