مدیریت بازرگانی چیست -۲
بازار کار : فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی اشتغال یابند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار میرود که پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره میتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. لازم به ذکر است که طي مدارج بالاتر در بهبود وضعيت شغلي در اين رشته موثر است. از جمله اين که با دريافت مدرک دکتري از دانشگاه هاي معتبر مي توان به تدريس در دانشگاه ها پرداخت.
مدیریت سیاستگذاری بازرگانی؟رشته مدیریت استراتژیک در ایران نخستین بار با عنوان مدیریت سیاستگذاری بازرگانی ایجاد شد. این رشته که یکی از گرایش های اصلی رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکترای تخصصی می باشد، درخصوص برنامه ریزی و اجرای استراتژی های بنگاه های اقتصادی است.
تاریخچه به وجود آمدن رشته ای تحت عنوان مدیریت استراتژیک (Strategic Management) در جهان چندان طولانی نیست و به نیمه دوم قرن بیستم می رسد. طراحان دوره های دانشگاهی مدیریت در کشور آمریکا تصمیم می گیرند درس جدیدی برای دانشجویان دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی طراحی کنند که پیشرفته ترین درس دوران تحصیلی و دربرگیرنده و جامع دروس متعددی باشد که آن ها طی دوره تحصیلی خود خوانده اند و مطالبی در آن طرح شود که به دانشجویان و مدیران آینده در زمینه تصمیم گیری های کلان و مدیریتی یاری رساند.
به این ترتیب درس سیاستگذاری بازرگانی Business Policy/Strategy در برنامه درسی دانشکده های بازرگانی جای گرفت و به مرور خود به رشته ای مستقل در سطح کارشناسی ارشد و دکترای عمومی و تخصصی مدیریت و بازرگانی تبدیل شد. همان طور که اشاره شد عنوانی که در ابتدا برای این زمینه دانشی درنظر گرفته شده بود سیاستگذاری بازرگانی-سیاست کسب وکار بود و به مرور از عناوین دیگری مانند استراتژی بازرگانی-کسب وکار، استراتژی و سیاست کسب وکار و … استفاده شد؛ درنهایت اما اصطلاح مدیریت استراتژیک بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت و باب شد.
بازاریابی چیست؟ فاصله ایده تا مرتفع شدن نیاز با استفاده از فرایند تبدیل ایده به کالا و مبادله آن را بازاریابی نامگذاری نمودند البته تعاریف گوناگونی از بازاریابی در مراجع مختلف آمده است که هریک از دیدگاه مکتبی و یا دانشمندی ارائه گردیده، ولی نکته محوری در تمامی این تعاریف محور قرار دادن کالا سرمایهگذاری شده در بازار میباشد. علم بازاریابی بهلحاظ همبستگی بسیار زیاد با مدیریت استراتژیک در بسیاری از موارد به صورت ترکیبی به اجرا در آمده و شرکتها استراتژیهای خود را با استفاده از علوم و زیرشاخههای بازاریابی تکمیل مینمایند. از دانشمندان این زمینه میتوان به ایگور انسف اشاره نمود که خود یکی از پایهگذاران این علم میباشد.
برخی از زیرشاخههای بازاریابی:
E-marketing ،E-commerce، بازایابی بینالمللی، رفتار مصرف کننده، بازاریابی داخلی، بازاریابی صنعتی و بازاریابی افقی و عمودی.
گرایشهای مدیریت بازرگانی:
بازاریابی بینالملل، بازاریابی داخلی، بازاریابی، مدیریت مالی و بیمه و تحول .